Rijmanoeuvres
In- en uitstappen
Voorlangs lopen
- Kijk voor je instapt achter de auto of er ruimte is om achteruit te rijden als dat nodig zou zijn
- Loop voor de auto langs naar het portier
- Je ziet her verkeer naderen
- Je ziet eventuele obstakels aan de voorkant
Instappen
- Open portier als je zeker weet dat je daardoor geen gevaar of hinder veroorzaakt voor andere weggebruikers
- Stap zo vlot mogelijk in en trek meteen het portier achter je dicht
- Doe je gordel om (natuurlijk)
Uitstappen
- Kijk in de linkerbuitenspiegel en links naast de auto
- Je mag andere weggebruikers niet hinderen
- Stap uit
Wegrijden
Als je wilt wegrijden, moet je het overige verkeer voor laten gaan. Observeer:
- De beschikbare ruimte
- Het uitzicht
- De verkeersdrukte
- Het achteropkomende verkeer
- Het tegemoetkomende verkeer
- De weersomstandigheden
Kijken
- Kijk naar voren en in binnenspiegel
- Kijk in linkerbuitenspiegel (als je rechts staat)
Richting aangeven
- Geef richting aan vlak voordat je auto in beweging komt
- Te vroeg richting aangeven schept verwarring
- Zorg dat je naderende bestuurders niet dwingt tot remmen of uitwijken
Wegrijden buiten de bebouwde kom
Besef bij wegrijden vanaf een parkeer- of vluchthaven dat je tussen snel rijdend verkeer terechtkomt
- Pas extra op dat je geen gevaar of hinder veroorzaakt
- Bereik vlot de gewenste snelheid
Wegrijden vanaf de vluchtstrook
Op de vluchtstrook je snelheid opvoeren
- Je kunt met een veilige snelheid de doorgaande rijbaan oprijden
Optrekken na korte stop
Let bij het optrekken na een stop goed op de verkeerssituatie en op je voorligger
Voorsorteren
Linksaf
Sorteer bij linksafslaan op de volgende manieren voor:
- Op wegen waar je tegemoetkomende bestuurders kunt verwachten:
- Volledige eenrichtingsweg:
- Weg met gescheiden rijbanen
- Geheel links van de rijbaan
Rechtsaf
Sorteer bij rechtsaf slaan op de volgende manieren voor:
- Tegen de trottoiband of de witte kantstreep van de rijbaan
- Tegen de streep, als er rechts van de rijbaan een fietsstrook of busstrook met doorgetrokken streep ligt
- Als de fietsstrook een onderbroken streep heeft, mag je daarop voorsorteren
- Geen (snor)fietsers hinderen
Voorsorteerstroken
Bij grote kruispunten zijn vaak voorsorteerstroken aangebracht
- Pijlen in die stroken geven aan in welke strook je moet gaan rijden om een bepaalde richting te volgen
- Eenmaal een strook gekozen = verplicht volgen
- Er mag gewisseld worden als dit geenh inder veroorzaakt
Rechts afslaan
- Kijken
- Binnenspiegel, rechter buitenspiegel, rechter schouder
- Richting aangeven
- Pas als je daadwerkelijk af gaat slaan
- Voorsorteren
- Voor laten gaan
- Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor
- Ook (snor)fietsers, bromfietsers en voetgangers
- Bocht naar rechts kort nemen
Rechtsaf enkelbaansweg op
Houdt er rekening mee dat:
- Bestuurders van links en rechts snel kunnen naderen
- Je frontaal op een inhaler kunt botsen
- Bomen het uitzicht zeer kunnen belemmeren
- Je niet altijd voorrang zult krijgen
Links afslaan
- Kijken
- Binnenspiegel, linker buitenspiegel, linker schouder
- Richting aangeven
- Pas als je daadwerkelijk af gaat slaan
- Voorsorteren
- Voor laten gaan
- Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor
- Ook (snor)fietsers, bromfietsers en voetgangers
- De borcht naar links ruim nemen
Tegenligger ook linksaf
Als jij en een tegemoetkomende bestuurder allebei linksaf willen, ga je voor elkaar langs, tenzij:
- De tegenligger al duidelijk positie heeft gekozen voor afslaan
- Er tekens op het wegdek staan die anders aanduiden
- Er een brede middenberm ligt
Bij linksafslaan kunnen zich met tegenliggers de volgende problemen voordoen:
- Ze blokkeren je doorgang als ze door de drukte halverwege het afslaan blijven steken
- Ze ontnemen je het zicht op rechtdoorgaande tegenliggers als ze voor je langs gaan
- Ze creeeren verwarring als ze niet duidelijk aangeven of ze voor of achter je langs gaan
Inhalen
Inhalen of voorbij gaan
Inhalen = rijdende bestuurders onderling in dezelfde richting
- Verboden bij gevaar of hinder voor andere weggebruikers
Voorbij gaan = stilstaande obstakels ‘voorbij rijden’
- Stilstaande voertuigen
- Containers
- Afzettingsmiddelen
- Etc.
Richting aangeven
- Bij elke belangrijke zijdelingse verplaatsing verplicht
- Pas richting aangeven als je daadwerkelijk met de inhaalmanoeuvre begint
Links inhalen is de regel
Altijd links inhalen behalve bij de volgende situaties:
- Vlak voor rotondes
- Op rotondes
- Als je rechts van een blokmarkeging rijdt
- In ene file
- Als het in te halen voertuig links voorgesorteerd is
- Als het in te halen voertuig een tram is
Inhaalafstand
| Snelheid van het inhalende voertuig |
Benodigde inhaalafstand in meters |
| 130 km/u | 100 | 110 | 130 | 155 | 195 | 260 | 390 | 780 |
| 120 km/u | 105 | 120 | 145 | 180 | 240 | 360 | 720 | |
| 110 km/u | 110 | 135 | 165 | 220 | 330 | 660 | | |
| 100 km/u | 120 | 150 | 200 | 300 | 600 | | | |
| 90 km/u | 135 | 180 | 270 | 540 | | | | |
| 80 km/u | 160 | 240 | 480 | | | | | |
| 70 km/u | 210 | 420 | | | | | | |
| 60 km/u | 360 | | | | | | | |
| 50 km/u | 60 km/u | 70 km/u | 80 km/u | 90 km/u | 100 km/u | 110 km/u | 120 km/u |
|
Snelheid van het voertuig dat wordt ingehaald |
Strepen
Inhalen mag bij:
- Onderbroken strepen
- Een doorgetrokken streep met daarnaast een onderbroken streep die aan jouw kant ligt
Mag niet bij:
Inhaal-checklist
- Houd voldoende afstand tot je voorligger (2 secondenregel)
- Controleer vrije ruimte voor je voorligger
- Controleer of je zelf niet wordt ingehaald
- Kijk weer naar voren
- Richting naar links
- Ga direct in een vloeiende lijn naar links
- Wijk voldoende uit en ga snel voorbij
- Snelheid al verhogen als je buisluit in gte halen en je dus nog achter het in teh halen voertuig rijdt
- Richtingaanwijzer uit zodra je naar links bent gegaan
- Richting naar rechts
- Zodra het in te halen voertuig in de achterspiegel te zien is
- Ga in een vloeiende lijn naar rechts
- Richting uit
Dode hoek

Je kijkt zowel in de spiegel als over je schouder
- Als je alleen in de spiegel kijkt kan je een auto simpelweg ‘missen’
Inhaalverbod

Inhaalverbod bord tref je vaak aan voor:
- Onoverzichtelijke bochten en hellingen
- Onoverzichtelijke kruispunten
- Overwegen die alleen met een knipperlichtinstallatie zijn beveiligd
- Een voetgangersoversteekplaats (zebrapad)
Inhaalmanoeuvre afronden
Inhaalmanoeuvre altijd afronden voor:
- Een onoverzichtelijke situatie
- Het punt waar een inhaalverbod van kracht wordt
En op enkelbaanswegen voor:
- Het begin van een doorgetrokken streep
- Een aan de overkant gelegen benzinestation
- Een aan de overkant gelegen parkeerstrook met geparkeerde voertuigen
Invoegen
Lange invoegstrook
- 2/3 van de invoegstrook gebruiken
- Ook als je eerder kan invoegen
- Bestuurders op doorgaande rij gaan voor
Korte invoegstrook
Pas optrekken als je in je linkerspiegel een opening in de verkeersstroom ziet opdagen
Puntstuk
Er mag niet over het witte puntstuk heen gereden worden als je gaat invoegen
Vluchtstrook
Bij invoegen mag je niet op de vluchtstrook komen
Richting aangeven
Bij invoegen richting aangeven
- Pas op het moment dat je daadwerkelijk naar links gaat om in te voegen
- Uitzetten zodra je met alle wielen over de blokmarkering komt
Blokmarkering
Op een gecombineerde invoeg-uitrijstrook mat je rechts van de blokmarkering inhalen
- Als dat nodig is voor de vlotte doorstroming van het verkeer
- Als je geen gevaar of hinder veroorzaakt
Uitvoegen
- Richting aangeven op ongeveer 300 metre voor het begin van de uitvoegstrook
- Richting uit ter hoogte van de plaats vaar de strook zich van de doorgaande rijbaan afscheidt
Snelheid verminderen
Mag als:
- De uitrijstrook te kort is
- Er verkeer stilstaat op de uitrijstrook
- De uitrijstrook door bijvoorbeeld sneeuw glad is
- Er geen achteropkomend verkeer is dat wordt gehinderd
Verplicht uitvoegen
Eenmaal uitvoegen = uit blijven voegen en pijlen volgen
Rechts inhalen
Op de uitrijstrook mag je rechts van de blokmarkering langzaam rijdende bestuurders op de doorgaande rijbaan rechts inhalen
Weven
Gecombineerde invoeg-uitrijstroken
Invoegers laten uitvoergers voorgaan
Invoegers rijden langzamer
Ritsen
Telkens een voertuig laten invoegen
Invoegen waar de baan van 2-baans naar 1-baans gaat
- Ongeveer 300 meter voor de versmalling
- Voertuigen op aanliggende rijstrook maken vrijwillig riumte om je ertussen te laten
- Circa 50 meter voor de versmalling voeg je in